چه آسیب هایی هنگام قطع ناگهانی برق به کامپیوتر وارد می شود؟

قطع ناگهانی برق هنگام کار با کامپیوتر

قطع ناگهانی برق

قطع ناگهانی برق

این روزها، اغلب با قطع ناگهانی برق در منازل و شرکت‌ها روبرو می‌شویم و متاسفانه معمولا، اطلاعات دقیقی از زمان قطعی برق در دسترس نیست. این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در زمان استفاده از سیستم‌های کامپیوتری می‌شود. به جز اینکه در این شرایط برنامه‌های در حال اجرا بسته شده و مجبور به شروع مجدد بسیاری از کارها باشیم، قطع برق در حین کار با کامپیوتر ممکن است به قطعات سخت‌افزاری این دستگاه آسیب بزند و خطرناک باشد.

در این مقاله، با شما درباره تأثیرات قطع ناگهانی برق هنگام استفاده از رایانه و نکاتی که می‌توانید اجرا کنید تا خطرات و آسیب‌های احتمالی را کاهش دهید، صحبت خواهیم کرد.

قطع ناگهانی برق هنگام کار با کامپیوتر

بدون شک، اگر سیستم در حال اجرا باشد و برق به طور ناگهانی قطع شود، این موضوع می‌تواند منجر به مشکلات متعدد شود. در بهترین حالت، ممکن است سخت‌افزار کامپیوتر هیچ گونه آسیبی نبیند، اما اطلاعات و فایل‌ها ممکن است ناقص و خراب شوند که این خود به تنهایی یک مسئله مهم محسوب می‌شود. اما داستان به همین جا محدود نمی‌شود؛ غیرفعال شدن عادی سیستم کامپیوتری فرآیند خاص خود را دارد. در این حالت، برنامه‌ها به صورت منظم بسته می‌شوند و سیستم پس از چند ثانیه به حالت خاموش منتقل می‌گردد.

اما اگر در حین استفاده از کامپیوتر، برق ناگهانی قطع شود، فرآیند خاموش کردن سیستم به درستی انجام نخواهد شد. به همین دلیل، امکان آسیب دیدن فایل‌های سیستمی وجود دارد. بسیاری از افراد که پس از وصل شدن برق‌ سیستم را روشن می‌کنند، با مشکلات جدی روبرو می‌شوند؛ اطلاعات سیستم حذف شده و یا به درستی اجرا نمی‌شوند. در صورت آسیب دیدگی فایل‌های سیستمی، ممکن است مشکلات جدی در عملکرد رایانه به وجود آید.

 وصل شدن ناگهانی برق و خطرات ناشی از آن

قطعی برق ممکن است پایان مشکلات شما نباشد. هنگامی که برق دوباره وصل شود، ممکن است با افزایش قدرت همراه باشد. در این وضعیت، سیستم به شدت با شوک الکتریکی مواجه می‌شود، که احتمال خرابی یا سوختن قطعات داخلی به دلیل افزایش ولتاژ بسیار بالاست.

جلویگری از خرابی کامپیوتر در برابر قطع ناگهانی برق

در هر صورت، ما نمی‌توانیم زمان قطع شدن برق را پیش‌بینی کنیم؛ زیرا هر لحظه ممکن است این اتفاق رخ دهد. با این حال، می توانیم اقداماتی بسیار ساده و گاهاً کم هزینه، انجام دهیم تا خطرات و آسیب‌های ناشی از قطع برق در حین استفاده از کامپیوتر را به حداقل برسانیم. در ادامه به این اقدامات پرداخته ایم که شامل موارد زیر می شوند:

استفاده از یک منبع تغذیه بدون وقفه (UPS)

برای حفاظت در مقابل قطع ناگهانی برق، نیاز به یک منبع تغذیه دارید که از باتری پشتیبان برخوردار باشد. این دستگاه دارای یک باتری ذخیره‌ساز است که حتی در صورت قطع برق، انرژی موردنیاز کامپیوتر شما را تأمین خواهد کرد. یو پی اس‌های خانگی با هزینه کمتری در دسترس هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تجهیزات و دستگاه‌های منزل را در برابر نوسانات برق حفاظت نمایند.

منبع تغذیه بدون وقفه (UPS)

توجه به این نکته ضروری است که یک واحد UPS تنها توانایی فراهم کردن چند دقیقه نیرو را دارد. این به این معناست که اگر میخواهید در صورت قطعی برق با این دستگاه به ادامه کار خود بپردازید، این راه‌حل به عنوان یک گزینه عالی محسوب نمی‌شود. با این حال، این ابزار به شما چند دقیقه زمان می‌دهد تا بتوانید به صورت دستی کامپیوتر خود را خاموش کرده و از آسیب دیدن به داده‌ها جلوگیری نمایید.

پیشنهاد خواندن: علت برق داشتن بدنه لپتاپ و کیس کامپیوتر

استفاده از یک محافظ برق خوب

یک روش دیگر برای حفاظت از سیستم‌های رایانه‌ای در صورت قطع ناگهانی برق هنگام استفاده از کامپیوتر، استفاده از یک محافظ برق می‌باشد. حتی اگر اطمینان دارید که قطعی برق رخ نمی دهد، همچنان توصیه می‌شود از یک محافظ برق برای حفاظت از رایانه خود استفاده نمایید. هرگز کامپیوتر خود را به طور مستقیم به پریز برق وصل نکنید. لطفاً توجه داشته باشید که محافظ های ارزان قیمت، اگرچه هزینه کمتری دارند، اما با عبور ولتاژهای غیر مجاز، ممکن است به سیستم شما آسیب برسانند.محافظ برق

ترجیحا از محافظ برقی استفاده کنید که پس از وصل شدن به برق، حداقل چند ثانیه زمان ببرد تا برق را به وسایل منتقل کند. این نوع محافظ‌ها پس از تأمین ولتاژ مطمئن، برق را به دستگاه ارسال می‌کنند. بنابراین با این کار، می‌توانید تأثیرات منفی و آسیب‌های ناشی از قطع ناگهانی برق هنگام استفاده از کامپیوتر را به حداقل برسانید و از فایل‌ها و قطعات سخت‌افزاری رایانه خود محافظت نمایید.

تکتاز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *