عیب یابی لپ تاپ دل

عیب یابی لپ تاپ دل و راههای رفع آن

عیب یابی لپ تاپ دل

مقدمه

امروزه لپ‌‌تاپ‌ها انجام بسیاری از کارها را ساده‌تر کرده اند و بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند. در بین برندهای مختلف، لپ‌تاپ‌های دل یکی از شناخته‌شده‌ترین‌ها هستند. این برند آمریکایی تاسیس شده توسط Michael Dell، یکی از قدیمی‌ترین برند‌های فعال در حوزه تکنولوژی است و در ایران هم محبوبیت زیادی دارد. اما بزرگ‌ترین کابوس هر مصرف‌کننده‌ای از کار افتادن و یا روشن‌ نشدن این دستگاه‌ها است. در این مطلب به صورت خلاصه به مهم‌ترین دلایل خاموش‌شدن، راه‌های عیب یابی و مشکلات لپ تاپ دل می‌پردازیم.

کلیات عیب یابی لپ تاپ دل

مانند هر دستگاه الکترونیکی پیچیده‌ای، ایجاد مشکل در بخش‌‌های مختلف می‌تواند سبب بروز مشکل کلی و حتی خاموش‌شدن این دستگاه‌ها شود. این مشکلات به صورت کلی به دو دسته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم می‌شوند. البته مشکلاتی هستند که می‌توانند چند عامل مختف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داشته باشند. حتی در مواردی ممکن است یک مشکل منجر به ایجاد آسیب در بخش‌های دیگر شود. تشخیص و تفکیک این عوامل معمولا نیازمند تخصص است. در بسیاری موارد اگر تعمیرات و عیب‌یابی توسط فردی غیرمتخصص انجام شود، می‌تواند منجر به آسیب بیشتر خواهد شد. به همین دلیل اگر به تنهایی موفق به حل مشکل لپ‌تاپ نشدید، بهتر است با نمایندگی رسمی دل تماس بگیرید و تعمیرات لپ تاپ دل یا برند های دیگر خود را به متخصصان بسپارید.

خرابی هارد درایو

مشکلات ناشی از خرابی هارد درایو یکی از رایج‌ترین عیب‌هایی هستند که ممکن است در یک لپ تاپ رخ دهند. در مواردی که این سخت افزار به مشکل برمی‌خورد، به احتمال زیاد نیاز به تعمیر و یا تعویض خواهد داشت. افت سرعت عملکرد و بروز صداهای غیرمعمول از دستگاه جزو مشخص‌ترین نشانه این مشکل است.

راه‌هایی برای عیب یابی لپ تاپ دل و جلوگیری از ازدست‌رفتن اطلاعات در صورت بروز مشکل هارد ‌‌درایو وجود دارد. اما در این موارد بهتر است قبل از ازکارافتادن دستگاه، از اطلاعات حساس خود یک فایل پشتیبان تهیه کنید.

هارد درایو لپ تاپ دل
هارد درایو لپ تاپ دل

راه‌های مشخصی برای بررسی بروز مشکل در هارددرایو وجود دارد که به صورت خلاصه و سطحی به آن‌ها می‌پردازیم.

برای عیب‌یابی هارددرایو می‌توانید از ابزار تعمیر خود ویندوز به نام chkdsk استفاده کنید که به کاربران اجازه تشخیص مشکلات HDD را می‌دهد. البته برای انجام این کار باید بتوانید لپ تاپ را بوت کنید و وارد ویندوز شوید.

در صورتی که به هر دلیلی نتوانستید با استفاده از نرم‌افزار‌های خود ویندوز هارددرایو را عیب‌یابی کنید، مثلا نتوانستید سیستم را بوت کنید، می‌توانید از نرم‌افزار‌های مختص آنالیز درایو مثل Data Lifeguard یا Seatools استفاده کنید. البته این نرم‌افزار‌ها برخلاف نرم‌‌افزار عیب‌یابی لپ‌تاپ Dell فقط می‌توانند درایو‌های ذخیره اطلاعات را بررسی کنند. برای استفاده از این نرم‌افزار‌ها باید هارددرایو را خارج کنید و با استفاده از یک HDD enclosure box آن را بر روی یک کامپیوتر دیگر بررسی کنید.

لپ‌تاپ دل روشن نمی‌شود و چراغ پاور آن چشمک می‌زند

چراغ پاور لپ تاپ دل
چراغ پاور لپ تاپ دل

در بسیاری موارد hard reset می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. برای این کار لپ‌تاپ را خاموش کنید و باطری، آداپتور و هر وسیله جانبی متصل را جدا کنید. دکمه پاور را فشار دهید و به مدت 15 تا 20 ثانیه نگه دارید تا شارژ باقی‌ مانده خراج شود. سپس باتری و شارژ را دوباره متصل کنید. حال چک کنید که آیا می‌توانید لپ‌تاپ را روشن کنید یا خیر.

در این مرحله از عیب یابی لپ تاپ دل باید باتری را جدا کنید. برای این کار لپ‌تاپ را خاموش کنید، باتری را خراج کنید و آداپتور را متصل کنید. اگر با این کار لپ‌تاپ شروع به کار کرد مشکل از باتری بوده است.

اگر مشکل حل نشد به منظور عیب یابی لپ تاپ دل لپ خود دستگاه ممکن است با بوق زدن به شما بگوید که مشکل از‌ کجاست. یکی از دلایل احتمالی وجود مشکل در حافظه است. اگر تعداد بوق‌ها بیشتر از چهار بار باشد، مشکل حافظه از روشن شدن دستگاه جلوگیری کرده است.

بوت نشدن لپ‌تاپ دل

در بعضی موارد هنگام روشن کردن دستگاه، لوگوی DELL به صورت ناگهانی ظاهر و محو می‌شود. با فشار دادن دکمه پاور ممکن است نشانه‌هایی ظاهر شود. این نشانه‌ها می‌تواند موارد زیر باشند:

  • گیر کردن لپ‌تاپ بر روی لوگوی ویندوز
  • نمایش پیام‌های ارور بر روی صفحه قبل از بوت شدن OS
  • صفحه سیاه به همراه cursor روی صفحه

برای حل این مشکل، راه‌اندازی دوباره BIOS و برگرداندن آن به حالت اولیه می‌تواند فکر خوبی باشد. برای این کار دستگاه را restart کنید و با فشار دادن دکمه F2 به صورت مداوم وارد Setup شوید. شاید نیاز باشد تا تمامی موارد لیست درون صفحه را انجام دهید ولی این موضوع بستگی به نوع  BIOS دارد. دستوراعمل‌ها را با دقت دنبال و تغییرات را ذخیره کنید.

لپ‌تاپ دل روشن نمی‌شود و چراغ نارنجی روشن است

چراغ نارنجی ثابت نشان‌ دهنده کم بودن شدید باطری است. برای حل این مشکل کافی است لپ‌تاپ را به سادگی شارژ کنید. اگر این چراغ چشمک بزند نشان از کم بودن باتری است و باز هم ممکن است لپ‌تاپ روشن نشود. اگر مشکل رفع نشد از یک شارژ دیگر استفاده کنید. در بعضی موارد هم ممکن است عمر مفید باتری به اتمام رسیده باشد.

عیب یابی لپ تاپ دل

روشن‌ نشدن مانیتور لپ‌تاپ دل

اگر لپ تاپ روشن است ولی تصویری ندارید یا کارت گرافیک و مادر برد مشکل دارند و یا نمایشگر لپ تاپ باید تعویض شود‌. برای  اطمینان از خراب بودن نمایشگر و عیب یابی لپ تاپ دل می‌بایست سیستم را به یک نمایشگر دیگر متصل کنید.

اگر مشکل مرتبط با کارت گرافیک باشد یعنی این که این بخش نیاز به به‌روز‌رسانی دارد و در حال حاضر نمی‌تواند با سیستم عامل ارتباط برقرار کند. در این صورت با استفاده از کابل HDMI  یا پورت USB، سیستم را بوت کنید‌. سپس کامپیوتر را با فشار دادن دکمه پاور به مدت 5  ثانیه خاموش کنید و مطمئن شوید سیستم خاموش شده است. کامپیوتر را با فشار دادن کلید shift و فشار دادن متوالی F8 به حالت safe mode بوت کنید. اگر با این کار لپ‌تاپ روشن شد، مشکل یا از کارت گرافیک و یا نمایشگر بوده است.

روشن‌نشدن لپ‌تاپ دل بعد از استراحت دستگاه

به صورت کلی علت روشن نشدن دستگاه بعد از استراحت(sleep) یک ایراد سخت‌افزاری است. ممکن است مشکل مرتبط با نمایشگر و یا مدیریت نیرو باشد. در این شرایط با جدا کردن وسایل متصل به دستگاه باید دستگاه را بوت کنید. برای این کار با فشار دادن دکمه پاور به مدت 5 ثانیه دستگاه را خاموش کنید. اگر دستگاه دوباره روشن شد، می‌توانید با توجه به prompt مشکل را حل کنید. ممکن است لازم باشد تا power management driver‌ها را به روز‌رسانی کنید.

البته ممکن است این مشکل صرفا به خاطر خالی شدن باتری‌ رخ داده باشد و با شارژ مجدد مشکل حل شود.

 

اگر با توجه به نکات گفته شده موفق به عیب یابی لپ تاپ دل خود و حل مشکل نشدید، می‌توانید برای دریافت مشاوره، دریافت کمک تخصصی و تعمیر لپ تاپ دل با نمایندگی رسمی دل در ایران تماس حاصل فرمایید.

 

دل ایران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *