چیپ گرافیک چیست و چه زمانی خراب می‌شود؟

چیپ گرافیک چیست

مقدمه

اگر پردازنده مغز کامپیوترها باشد، گرافیک نقش قلب را خواهد داشت. کارت‌های گرافیک یا کارت‌های ویدئو تصاویر را روی نمایشگر کامپیوترها و لپ تاپ‌ها نمایش می‌دهند و ممکن است دچار مشکلات متفاوتی شوند.

برای مراقبت از قلب لپ تاپ خود می‌بایست به درستی از آن نگهداری کنید و بدانید زمان تعویض چیپ گرافیک لپ تاپ کی است؟ در این مطلب با این سخت افزارها بیشتر آشنا خواهیم شد. همچنین در انتها به این موضوع می‌پردازیم که آیا امکان روشن نشدن مانیتور لپ تاپ dell  در صورت خرابی کارت گرافیک وجود دارد و یا خیر.چیپ گرافیک چیست؟

چیپ گرافیک یک بورد روی کارت گرافیک است و وظیفه آن انتقال انرژی به کارت است. کارت گرافیک نیز بخشی از هر کامپیوتر است که سیگنال‌های گرافیک مادربورد را تفسیر می‌کند و به مانیتور می‌فرستد. در کارت‌های گرافیک، چیپ گرافیک که یک بورد تخت است و به محلی از کارت متصل شده است که اطلاعات را به مانیتور می‌فرستد. مشخصات چیپ‌های گرافیک را معمولا با نام سازنده و شماره مدل مشخص می‌کنند. بعضی کارت‌های گرافیک می‌توانند تصاویر مختلف را به چندین مانیتور خروجی بدهند، درحالیکه بعضی دیگر طوری طراحی شده‌اند که تصاویر سه‌بعدی بازی‌ها و فیلم‌ها را ایجاد کنند. اما در نهایت همه کارت‌های گرافیک داخلی و خارجی برای کار نیاز به چیپ گرافیک دارند.

هرچه کارت گرافیک پیشرفته‌تر باشد، منابع بیشتری از سیستم برای عملکرد آن نیاز خواهد بود. برای این که نیازهای کارت گرافیک، سیستم را با مشکل مواجه نکند، بعضی از کارت‌های گرافیک دارای RAM هستند و این RAM می‌تواند به عملکردهای گرافیکی کامپیوتر سرعت و کیفیت ببخشد.

روی سیستم‌های قدیمی که برای به‌روزرسانی RAM محدودیت دارند، چیپ‌های گرافیکی متصل به RAM داخلی امکان ساخت کارت‌های گرافیک با کیفیت‌تر را فراهم می‌کنند‌.

در بعضی از سیستم‌های ساده کامپیوتری، چیپ گرافیک بخشی از مادربورد است. مادربورد چیپ پردازنده اصلی است که دستورات کامپیوتر را اجرا می‌کند و شامل واحد پردازنده کامپیوتر یا CPU نیز می‌شود‌. در سیستم‌هایی که در آن‌ها کارت‌های گرافیک درون مادربورد قرار دارند معمولا عملگرهای صدایی کامپیوتر نیز بخشی از مادربورد خواهند بود. کارت‌های گرافیک متصل به مادربورد را در زمان خرابی نمی‌توان جدا کرد و تنها می‌توان آن‌ها را غیرفعال کرد تا یک کارت گرافیک دیگر در کنار آن‌ها نصب شود. در این جا قبل از این که به سراغ تعویض چیپ گرافیک لپ تاپ برویم، با کارکرد آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

کارت گرافیک چه کاری انجام می‌دهد؟

 

کارت گرافیک

همانطور که گفته شد چیپ گرافیک بخشی از کارت گرافیک است. کارت گرافیک نوعی آداپتور نمایش یا کارت ویدئو است که در کامپیوترها داده‌های گرافیکی را با کیفیت، رنگ و وضوح مشخص نمایش می‌دهد. کارت‌های گرافیک یا GPU نیز در سیستم‌های کامپیوتری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند تصاویر را بر روی مانیتور به عنوان خروجی نمایش دهند. به صورت کلی هر آنچه که روی مانیتور یا صفحه لب‌تاپ خود می بینید نتیجه کار کارت گرافیک است.

چیپ‌های گرافیک چقدر عمر می‌کنند؟

چیپ‌های گرافیک با نگهداری مناسب و استفاده مداوم ۵ تا ۸ سال عمر می‌کنند. اگر هم میزان استفاده از آن کم باشد و یا اصلا از آن استفاده نشده باشد، عمرشان بیشتر خواهد بود.

گرما یکی از دلایل اصلی کوتاه شدن عمر کارت‌های گرافیک است. اگر لپ تاپ شما به صورت طولانی مدت دمایی بالا در حدود ۳۰ درجه را تجربه کند، عمر کارت گرافیک به شدت کاهش خواهد یافت. البته این کارت‌ها برای تحمل چنین دمایی طراحی شده‌اند و در صورتی که به خوبی خنک و تمیز شوند، می‌توانند دماهای بالا را تحمل کنند. مشکل زمانی ایجاد خواهد شد که کاربر به کارت گرافیک پس از اجرای دستورات پرفشار استراحت ندهد و دائما به آن فشار وارد کند.

تعویض چیپ گرافیک لپ تاپ

کارت‌های گرافیک می‌توانند به دلایل مختلفی دچار مشکل شوند و وقتی کارت و چیپ گرافیک به درستی کار نکنند، نشانه‌های مختلفی وجود خواهند داشت. بعضی از نشانه‌های مشکل در کارت گرافیک اختصاصی این سخت‌افزار نیستند و به همین علت می‌بایست با دقت آن‌ها را بررسی کرد و به دنبال مشکلات مشخصی در نمایش تصاویر روی مانیتور مثل دیدن اعوجاج در تصویر، قسمت‌های رنگی و ناهماهنگ در ویدئوها، منجمدشدن تصویر و بسیاری نشانه‌های دیگر بود. تشخیص و تعویض چیپ گرافیک لپ تاپ در زمان مناسب می‌تواند از مشکلات ثانویه جلوگیری کند.

نشانه‌های خرابی کارت گرافیک

یکی از اولین نشانه‌ها نمایش رنگ‌های مختلف در قسمت‌های متفاوت تصویر در زمان تماشای فیلم و یا بازی کردن است. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد احتمالا مشکلی در کارت گرافیک دستگاه شما ایجاد شده است.

دیدن اشیا و تصاویر غیر معمول در قسمت‌های مختلف تصویر نیز از نشانه‌های مهم است. تصاویر غیر معمول ممکن است بر اثر گرما، خاک گرفتگی و کارکردن بیش از حد دستگاه نیز ایجاد شوند. در این حالت خاموش و روشن کردن ممکن است این مشکل را بر طرف کند. اما اگر مشکل از کارت گرافیک شما باشد، این مشکل تکرار خواهد شد.

ایجاد صفحه آبی نیز یکی از نشانه‌های خرابی در GPU هستند. این نشانه نیز مانند نمونه‌های قبلی می‌تواند علت‌های دیگر نیز مثل مشکل در RAM وgard disk drive داشته باشد. با اینحال اگر در حال اجرای وظایف سنگین گرافیکی مثل بازی کردن باشید و صفحه مانیتورتان آبی شود، احتمالا به تعویض چیپ گرافیک لپ تاپ نیاز خواهید داشت.

همانوطور که گفته شد امکان روشن نشدن مانیتور لپ تاپ dell  در صورت خرابی کارت گرافیک وجود ندارد و فقط این امکان وجود دارد که بر روی صقحه تصویری وجود نداشته باشد. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید می‌بایست اقدام به تعویض چیپ گرافیک لپ تاپ خود کنید. لیست قیمت چیپ گرافیک لپ تاپ دل با توجه به مدل و سال تولید متفاوت است و می‌بایست قبل از خرید نسبت به قیمت‌های جدید نیز اطلاع کسب کنید.صدای غیر معمول در فن به صورت مستقیم نشانه مشکل در کارت گرافیک نیست. اما بهتر است همیشه به دنبال صداهای غیرمعمول و بلند فن در دستگاه خود باشید. اگر فن روی کارت دچار مشکل شود یعنی این که گرما از کنترل خارج شده است. در این زمان می‌بایست کاری که سبب افزایش بیش از حد دمای دستگاه شده است را متوقف کنید. اگر این روند ادامه پیدا کرد، می‌توان گفت که قسمتی از سیستم دچار مشکل شده است.

خرابی کارت گرافیک| تعویض چیپ گرافیک لپ تاپ

زمانی که کارت گرافیک شروع به خراب شدن می کند، شما بر روی مانیتور خود اشکالات واضحی را مشاهده خواهید کرد. برای مثال ممکن است تصویر بر روی مانیتور منجمد شود، صدای فن غیرمعمول‌تر باشد و یا تصاویر ناهماهنگ را بر روی مانیتور مشاهده کنید. البته اشکال در هارد درایو و رم نیز می‌تواند سبب ایجاد مشکلات مشابهی شود‌. به همین علت اگر همزمان چند نشانه را تجربه کردید به احتمال قوی کارت گرافیک شما دچار مشکل شده است و نیاز به تعویض تعمیر آن خواهید داشت.

زمان‌هایی هم وجود دارد که کارت گرافیک شما به خوبی کار نمی‌کند و در بلند مدت سبب آسیب به سیستم شما می‌شود. در زیر لیستی از مشکلات ثانویه‌ای آمده است که ممکن است به علت مشکل در کارت گرافیک ایجاد شوند:

  • کامپیوتر به سرعت گرم می‌شود و نمی‌توان آن را متوقف کرد
  • فیلم‌ها مدتی بعد از شروع پخش متوقف می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را پخش کرد
  • ویدئوها در زمان پخش گیر می‌کنند یا سرعت پخششان به هم می‌ریزد
  • در زمان بکارگیری ابزارهایی که نیاز به قابلیت‌های تصویری بالا دارند، سیستم دچار مشکل می‌شود
  • سیستم حتی زمانی که وظایف سنگینی انجام نمی‌دهد، صداهای بلندی ایجاد می‌کند
دل ایران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *