نحوه تعویض خمیر سیلیکون لپ تاپ دل

خمیر سیلیکون لپ تاپ

خمیر سیلیکون لپ تاپ

خمیر سیلیکون لپ تاپ

همان‌طور که می‌دانید، هر یک از اجزای لپ‌تاپ، به خصوص پردازنده، باتری، و کارت گرافیک، در حین عملکرد، گرما و حرارت زیادی تولید می‌کنند. اگر این حرارت به‌طور موثر از لپ‌تاپ دفع نشود، ممکن است باعث آسیب و خسارت به اجزای داخلی لپ‌تاپ شود.

در لپ‌تاپ، سه قطعه اصلی حیاتی وجود دارند: خمیر سیلیکون، هیت‌سینک، و فن، که همگی به جهت دفع حرارت تولید شده توسط قطعات دستگاه به‌کار می‌روند. خمیر سیلیکون، به عنوان وسیله‌ای برای انتقال گرما، حرارت تولید شده توسط پردازنده را جذب کرده و سپس آن را به هیت‌سینک، که یک نوع گرماگیر است، منتقل می‌کند. به همراه این دو قطعه، فن نیز مشغول عملیات خنک کردن واحد پردازش مرکزی (CPU) و سایر قطعات لپ‌تاپ می‌شود.

با این حال، به دلیل تغییر شکل خمیر سیلیکون در برابر حرارت CPU و از دست دادن خاصیت چسبندگی خود، این خمیر به مرور زمان نیاز به تعویض دارد. اگر تمایل دارید که بیشتر در این مورد بدانید، با ما همراه باشید که در ادامه این متن به مراحل تعویض خمیر سیلیکون لپ‌تاپ خواهیم پرداخت.

خمیر سیلیکون چیست؟

خمیر سیلیکون لپ تاپ

قبل از آنکه به دلیل اصلی تعویض خمیر سیلیکون لپ‌تاپ دل اشاره کنیم، نیاز است شما را با خمیر سیلیکون و نقش آن در این دستگاه آشنا سازیم. خمیر سیلیکون یک نوع ماده انتقال حرارت است، به گونه‌ای که از آن برای انتقال گرما از واحد پردازش مرکزی (CPU) یا واحد پردازش گرافیک (GPU) به هیت‌سینک (گرماگیر) استفاده می‌شود. خمیر سیلیکون لپ تاپ بین CPU و آلومینیوم فن قرار می‌گیرد که احتمالاً آن را قبلاً مشاهده کرده‌اید.

در گذشته، زمانی که پردازنده‌ها دارای توان مصرفی کمتری بودند و به‌تبع آن گرمای تولیدی نیز کمتر بود، استفاده از خمیر سیلیکون به‌عنوان وسیله انتقال گرمای پردازنده یک انتخاب اختیاری بود. اما چون این روزها از پردازنده‌های با توان مصرفی بالا در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود، استفاده از خمیر سیلیکون الزامی است. این امر به دلیل آن است که خمیر سیلیکون توانایی جذب گرما از پردازنده را داراست و سپس آن را به هیت‌سینک منتقل می‌کند، تا پردازنده به‌دلیل حرارت زیاد دچار مشکلاتی نشود.

علت استفاده از خمیر سیلیکون در لپ تاپ چیست؟

یکی از سوالات رایج درباره خمیر سیلیکون این است که چرا باید از این نوع خمیر در لپ‌تاپ استفاده کرد؟ در ابتدا باید توجه داشته باشید که وظیفه خمیر سیلیکون لپ تاپ تنها در خنک کردن آن نهفته نمی‌شود. این خمیر، عمدتاً گرما را از واحدهای پردازش مرکزی (CPU) یا پردازنده گرافیکی (GPU) جذب کرده و سپس آن را به هیت‌سینک یا گرماگیر لپ‌تاپ منتقل می‌کند. در واقع، سطح CPU یا GPU صافی به نسبت صد درصد نیست و دارای شکاف‌های مایکروسکوپی و ریز است که در آن‌ها هوا رسانای خوبی وجود ندارد. به دلیل این شکاف‌ها، هوا درون آن‌ها جا می‌گیرد و مانع از انتقال گرما CPU به هیت‌سینک می‌شود.

از طرفی، با استفاده از خمیر سیلیکون لپ تاپ، این شکاف‌ها پر شده و انتقال حرارت به سادگی انجام می‌شود. به همین دلیل، استفاده از خمیر سیلیکون در لپ‌تاپ بسیار حیاتی و ضروری به نظر می‌رسد.

علائم نشان دهنده تعویض خمیر سیلیکون لپ تاپ

نشانه‌هایی وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توان به سادگی متوجه شد که زمان تعویض خمیر سیلیکون لپ تاپ فرا رسیده است. در زیر، برخی از این نشانه‌ها را برای شما شرح می‌دهیم:

  • از آن جایی که خمیر سیلیکون مسئولیت انتقال حرارت پردازنده به هیت‌سینک را بر عهده دارد، از نشانه‌هایی که اطلاع از نیاز به تعویض خمیر سیلیکون در لپ‌تاپ می‌دهد، می‌توان به افزایش حرارت بیش از حد در دستگاه اشاره کرد.
  • از آنجایی که دمای پردازنده لپ‌تاپ در حین اجرای بازی‌های سنگین افزایش می‌یابد و از حالت عادی بیشتر می‌شود، یکی از نشانه های دیگری که به ما اطلاع می‌دهد زمان تعویض خمیر سیلیکون نزدیک است، خاموش شدن لپ‌تاپ در حین اجرای بازی‌های سنگین است.

مراحل عوض کردن خمیر سیلیکون لپ تاپ دل

مراحل عوض کردن خمیر سیلیکون لپ تاپ دل

۱. ابتدا درب پشت لپ‌تاپ را باز کنید.

۲. سپس دی‌وی‌دی رایتر را از روی لپ‌تاپ جدا کنید.

۳. کیبورد را از روی لپ‌تاپ بردارید.

۴. حالا فن لپ‌تاپ را برای دسترسی به CPU یا GPU از روی لپ‌تاپ جدا کنید.

۵. هیت‌سینک یا فلز مس نارنجی رنگ را روی CPU یا GPU باز کنید.

۶. پیچ‌های هیت‌سینک را شل کنید.

۷. حالا می‌توانید به خمیر سیلیکون که خشک شده است دسترسی پیدا کنید. در این مرحله، خمیر خشک شده را به آرامی پاک کنید، به گونه‌ای که به کارت گرافیک یا پردازنده آسیب وارد نشود.

۸. بعد از پاک کردن خمیر خشک شده، خمیر سیلیکونی جدید را جایگزین آن کنید.

۹. تمامی قطعاتی که از روی لپ‌تاپ جدا کردید را در سر جای خود قرار دهید و ببندید.

نمایندگی های مجاز تعمیر لپ تاپ دل در ایران

تعمیر لپ تاپ دل

 

تکتاز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *