اجباری شدن رمز یکبار مصرف بانکی در تمامی تراکنش‌های بانکی از ابتدای دی ماه

رمز یکبار مصرف بانکی

لپ تاپ دل dell latitude 5400

اجباری شدن رمز یکبار مصرف بانکی بالاخره بعد از چندین بار وقفه به مرحله نهایی خود می‌رسد. «مهران محرمیان» در گفتگویی با ایبنا با اشاره به رشد فیشینگ در طول سال‌های اخیر،‌ ایجاد رمز دوم یکبار مصرف را راهکاری مفید برای مقابله با فیشینگ دانسته و اعلام کرده که دیگر نباید برای اجرای این راهکار زمان را تلف کرد:

رمز یکبار مصرف بانکی|رمز دوم یکبار مصرف بانکی

«برای اجرای اجباری رمز دوم یکبار مصرف دیگر نمی‌توان صبر کرد. بر همین اساس تاکید بانک مرکزی اجرای رمز دوم یکبار مصرف به صورت اجباری برای تمامی تراکنش‌های مبتنی بر رمز دوم حتی پرداخت قبوض یا خرید شارژ با هر مبلغی از ابتدای دی ماه سال جاری است و در این زمان دیگر رمز دوم ایستا (ثابت) غیر فعال خواهد شد.»

 

رمز یکبار مصرف بانکی|رمز دوم یکبار مصرف بانکی

 

به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی شبکه بانکی آماده ارائه رمز یکبار مصرف به مشتریان است و بانک‌ها زیرساخت رمز یکبار مصرف را ایجاد کرده‌اند و موظف هستند تا ابتدای دی ماه اقدامات لازم برای ارائه این خدمت به مشتریان را انجام دهند.

رییس بانک مرکزی هم در اینستاگرام خود اشاره کرده است که نحوه کار سامانه پیامکی بانک مرکزی به این صورت است که فرد خریدار هنگامی که به درگاه پرداخت فروشگاه مدنظر متصل می شود، با یک گزینه به نام دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف رو به رو می شود و در صورت انتخاب آن رمز یک‌بار مصرف برای وی ارسال می گردد. این طرح همچنین مشکل افرادی که تلفن همراه هوشمند ندارند را مرتفع می سازد، چرا که قبل از این از اپلیکیشن های پرداختی برای ارسال رمز پویا استفاده می شد و این امر برای دارندگان گوشی های غیر هوشمند مشکل ساز بود.

رمز یکبار مصرف بانکی|رمز دوم یکبار مصرف بانکی

برخی از کارشناسان معتقدند اجرای این طرح در نهایت ممکن است با مشکلاتی همراه باشد و در برخی از موارد ارسال پیامک رمز پویا با تاخیر انجام پذیرد و موجب اختلال در خرید افراد شود. برخی از کارشناسان هم استفاده از کد USSD و یا نصب اپلت سیمکارت را راهکاری مناسب و سریع برای دریافت رمز یکبار مصرف بانکی می‌دانند.

رمز دوم یکبار مصرف یا همان رمز پویا بانکی از سال گذشته قرار بود اجباری شود اما این اتفاق به تاخیر افتاد. چند ماه بعد و در اواسط شهریور ماه دادستانی کل کشور ابلاغیه‌ای به تمامی دادستان‌های عمومی صادر و در آن اعلام کرد که اگر در رسیدگی به پرونده یک کلاهبرداری اینترنتی، مشخص شد تراکنش مجرمانه توسط رمز دوم ایستا (ثابت) انجام شده؛ بانک متخلف اعلام شود و دستور پرداخت خسارت صادر شود.

 

 

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید⇓

         فیسبوک دلیران   aparat deliran

 

 

 

 

 

منبع: digiato

مدیر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *