درخرید‌ لپ‌تاپ‌ به‌چه‌ نکاتی‌ باید توجه کنیم؟

فروش و خدمات پس از فروش لپ تاپ دلیران

مشخصاتی که هنگام خرید لپ تاپ باید به آنها دقت داشته باشیم 

صفحه کلید راحت، وزن و حجم کم لپ‌تاپ از ویژگی‌های مهمی است که باید در خرید لپ‌تاپ به آن توجه شود.همچنین قدرت پردازنده برای یک لپ‌تاپ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.هسته‌های پردازشی زمانی قدرت اصلی خودشان را به رخ می‌کشند که در اموری مانند ویرایش صدا و تصویر که نیاز به قدرت پردازشی بالا دارند استفاده شوند.

اگر یک‌کاربر‌از‌ خرید لپ‌تاپ تنها به عنوان نگارش، وب‌گردی و انجام کارهای عادی استفاده می‌کند نیازی به پردازنده‌های خیلی قوی ندارد و یک لپ‌تاپ دو هسته‌ای برای کاربر کافی است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم خرید لپ‌تاپ، اندازه صفحه نمایش است. لپ‌تاپ‌هایی که صفحه نمایشگرشان بزرگتر از ۱۵.۶ اینچ است لپ‌تاپ‌های سنگین محسوب می‌شوند و حرکت دادن‌شان سخت خواهد بود.

 

در مقابل مدل‌هایی که از ۱۳.۳ اینچ کوچک‌تر باشند به عنوان لپ‌تاپ‌های بسیار کوچک شناخته می‌شود.

همچنین یکی از فناوری‌های مرتبط با صفحه نمایش سیستم نور پس‌زمینه است و در برخی مدل‌ها‌از‌شیوه تامین نور LED استفاده می‌شود.

در این روش نور تنها در قسمتی از تصویر که روشن است تابیده می‌شود و میزان کنتراست در تصویر را افزایش می‌دهد که باعث مصرف کمتر باتری می‌شود.
رَم از دیگر بخش‌های مهم در یک لپ‌تاپ است اما نکته قابل توجه در این است که برای کاربری‌هایی که استفاده معمولی و روزمره دارند، رم تا ۴ گیگابایت برای رفع نیاز کافی خواهد بود.

 

هارد و SSDدومین قطعه سخت افزاری در خرید لپ‌تاپ‌ که امکان تعویض آسان دارد، هارد دستگاه است.

هارد دیسک محل ذخیره سازی داده‌ها و اطلاعات کاربر است. امروزه اکثر دستگاه‌ها از هارد دیسک‌های چرخان استفاده می‌کنند که ظرفیت بالا و قیمت بسیار مناسبی دارند اما به دلیل چرخش صفحات در برابر ضربه و شوک آسیب پذیر هستند.

امروزه نسل جدید درایو‌های ذخیره ساز به نام دیسک‌های جامد و یا همان SSD معرفی و عرضه شده‌اند اما متاسفانه علاوه بر ویژگی‌های بسیار خوب مانند سرعت بسیار بالا، مقاومت بیشتر و بی‌صدا بودن،قیمت بسیار بالایی دارند که بیشتر در لپ‌تاپ‌های گران قیمت و یا گیم به چشم می‌خورند.

اگر بین دو مدل مشابه با هارد دیسک معمولی با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت یا یک ترابایت تردید داشتید اگر اختلاف قیمت زیاد باشد بهتر است ظرفیت کمتر را انتخاب کنید و بهای کمتری بپردازید. در حالت دیگر اگر یک نوت‌بوک دارای هارد درایو و دیگری دارای SSD بود باز هم به قیمت توجه کنید. در آینده می‌توانید هارد درایو را به SSD تبدیل کنید ضمن اینکه حین انتخاب به ظرفیت درایو هم توجه داشته باشید.

برای تعویض هارد همانند رم با باز کردن پنل دستگاه می‌توان هارد قبلی را خارج و با یک هارد جدید و یا یک SSD پر سرعت جایگزین کرد. البته در برخی دستگاهای حرفه‌ای فضا و پورت خالی برای اضافه کردن هارد در کنار هارد اصلی وجود دارد. همچنین می‌توان درایو نوری دستگاه را خارج کرده و با یک تبدیل یک SSD یا HDD بجایش قرار دهید. البته این موارد در همه مدل‌ها عمومی نیستند و قبل از خرید نسبت به وجود این ویژگی مطمئن شوید.

درایوهای نوری

اگر چه امروزه  DVDها محبوبیت خود را از دست داده‌اند و کاربران بیشتر از هارد‌های اکسترنال و فلش مموری‌ها استفاده می‌کنند اما برای نصب بازی‌ها و نرم افزار‌ها یکی از موارد پر مصرف DVD RWهستند. امروزه با توجه به کاهش ضخامت دستگاه‌ها در اکثر مینی بوک‌ها و یا الترابوک‌ها درایو‌های نوری حذف شده‌اند.

برای رفع این مشکل میتوانید از درایو‌های نوری اکسترنال بسیار کوچکی که از طریق پورت USB به دستگاه متصل می‌شوند و قیمت مناسبی هم دارند استفاده کنید. در مقابل زمانی که به این درایو نیاز ندارید از وزن کم دستگاه و قدرت حمل آن لذت ببرید.

-باتری

مشخصات باتری را می توانید در قسمت مشخصات فنی در وب سایت فروشنده با در لیست قیمت
فروشگاه پیدا کنید و نکته ای که مهم است تعداد سلول های باتری است که هرچه بیشتر باشد قدرت باتری هم بیشتر است، البته تعداد سلولهای بیشتر به معنی وزن اضافه تر هم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

توجه داشته باشید که لپ‌تاپ‌ها به دلیل محدودیت‌های ناشی از توان پردازش، انرژی، تهویه حرارت و شرایط فیزیکی گزینه‌ مناسبی برای کاربردهای حرفه‌ای نیستند و انتخاب یک دسکتاپ با قیمت مشابه می‌تواند قدرت بیشتری برای این کاربردها داشته باشد. در ادامه برخی کاربردهای رایج با نیازهای سخت‌افزاری آنها را معرفی می‌کنیم.

درخرید‌ لپ‌تاپ‌ به‌چه‌ نکاتی‌ باید توجه کنیم؟

لپتاپ‌های اداری:


لپ‌تاپ‌هایی که برای فعالیت‌های اداری استفاده می‌شوند ارزان‌ترین گروه از مدل‌های بازار هستند. زیرا بیشترین تمرکز این مدل‌ها روی نرم‌افزارهای مورد نیاز برای مرور وب یا نگارش‌های متنی و محاسبات ساده است. یک پردازنده دو‌هسته‌ای با دو تا چهار گیگابایت رم برای این مدل‌ها کافی است و پردازنده‌های Core i3 یا پنتیوم برای محصولات این گروه پیشنهاد می‌شود. در مدل‌های اداری هسته‌ گرافیکی پردازنده (اصطلاحا گرافیک اینتلی) می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و نیازی به تراشه مستقل گرافیکی ندارند.

لپ‌تاپ‌های خانگی :


این لپ‌تاپ‌ها طیف گسترده‌ای از کاربردها را شامل می‌شوند و باید توان مناسبی برای اجرای نرم‌افزارهای عمومی و نیمه‌حرفه‌ای داشته باشند. برای این گروه استفاده از پردازنده‌های Core i3 و Core i5 پیشنهاد می‌شود. ظرفیت چهار گیگابایت رم و صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی رایج‌ترین ویژگی این مدل‌ها است. با این لپ‌تاپ‌ها می‌توانید برنامه‌های حرفه‌ای را اجرا کنید ولی بهتر است توقع پردازش سریع نداشته باشید. در محدوده قیمت زیر ۲ میلیون تومان می‌توان مدل‌های مناسبی پیدا کرد.

لپ‌تاپ‌های مهندسی:


نوت‌بوک‌هایی که برای اجرای برنامه‌های مهندسی مثل کتیا، سالید ورک و اتوکد پیشنهاد می‌شوند باید توان پردازش مناسبی در دو بخش محاسباتی و گرافیکی داشته باشند. در نتیجه مهمترین عامل تعداد هسته‌های پردازنده و حافظه کش آن است. برای این گروه استفاده از پردازنده‌های Core i7 حقیقی با چهار هسته پردازشی و ۶ مگابایت کش (Cache) توصیه می‌شوند. در بخش گرافیکی نیز بهتر است از تراشه‌های مستقل گرافیکی مانند GT740 و GT750 یا مدل‌های قوی‌تر با حداقل دو گیگابایت حافظه گرافیکی استفاده کرد. برخی نرم‌افزارها می توانند از توان تراشه گرافیکی برای اجرای محاسبات استفاده کنند و توان پردازش موازی را افزایش دهند.

لپ‌تاپ‌های طراحی:

برای این گروه از لپ‌تاپ‌ها می‌توان مشخصات پیشنهادی برای مدل‌های مهندسی را تکرار کرد زیرا نرم‌افزارهای طراحی نیز مانند اغلب برنامه‌های مهندسی از محاسبات پیکسلی استفاده می‌کنند. اما موضوعی که در لپ‌تاپ‌های مناسب برای گرافیست‌ها اهمیت دارد کیفیت نمایشگر است. این نمایشگر باید وضوح مناسبی داشته باشد و نوت‌بوک‌هایی که دارای پنل Full HD‌هستند توصیه می‌شود. این لپ‌تاپ‌ها قیمت بالایی دارند و در محدود قیمت ۳.۵ میلیون تومان به راحتی قابل خرید هستند با این حال با بودجه کمتر نیز می‌توانید یک مدل مناسب انتخاب کنید.

جهت خرید یا سفارش لپ‌تاپ با دلیران در تماس باشید.

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید⇓

         فیسبوک دلیران   aparat deliran

مدیر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *