کاربرد حالت S Mode در ویندوز 10

کاربرد حالت S Mode در ویندوز 10

حالت S Mode

حالت S Mode

ویندوز 10 یکی از سیستم‌عامل‌های رایانه‌های شخصی بسیار محبوب است که توسط شرکت مایکروسافت توسعه و عرضه شده است. این سیستم‌عامل از ویژگی‌ها و امکانات فراوانی برخوردار است که آن را یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاربران عادی و حرفه‌ای می‌سازد. در مقاله امروز می خواهیم در مورد یکی از ویژگی های ویندوز 10 یعنی حالت S Mode و کاربرد آن صحبت کنیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

حالت S Mode چیست؟

یکی از ویژگی‌های ویندوز 10، حالت S Mode است. این حالت یک نسخه محدودتر و امن‌تر از ویندوز 10 است که به صورت پیش‌فرض بر روی برخی از دستگاه‌ها نصب می‌شود. در این حالت، کاربران فقط می‌توانند برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی که از Microsoft Store دانلود شده‌اند را اجرا کنند، و امکان نصب برنامه‌هایی که از منابع دیگر غیر از Microsoft Store آمده‌اند، وجود ندارد. به عنوان مثال، در حالت S Mode، شما نمی‌توانید فقط با کلیک بر روی یک فایل اجرایی با پسوند exe، نرم‌افزار مرورگر معروف فایرفاکس را نصب کنید، و همچنین نمی‌توانید یک برنامه پرتابل از یک فایل فشرده با فرمت ZIP اجرا کنید.

حالت S Mode چیست؟

این حالت به منظور افزایش امنیت و پایداری سیستم‌عامل و همچنین کاهش احتمال ابتلا به ویروس‌ها و نرم‌افزارهای مخرب طراحی شده است. حالت S در ویندوز ۱۰، علاوه بر محدودسازی نصب برنامه‌ها، ابزارهای پیشرفته‌ای مانند Command Prompt و Registry Editor را نیز غیرفعال می‌کند. این اقدام باعث می‌شود که کاربران قادر به انجام تغییرات عمیق در سیستم عامل و دخالت در بخش‌های حیاتی آن نباشند. با این حال، سایر قابلیت‌ها و ویژگی‌های ویندوز ۱۰ در حالت S، به طور کلی به حالت استاندارد و عادی شبیه است. این بدان معناست که کاربران همچنان می‌توانند از بسیاری از امکانات رایج و پرکاربرد ویندوز ۱۰ استفاده کنند. این حالت همچنین برای ویندوز ۱۱ نیز در دسترس است.

اگرچه حالت S Mode می‌تواند برای برخی کاربران مفید باشد، اما برای کاربرانی که به برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی نیاز دارند که فقط از طریق Microsoft Store در دسترس نیستند، ممکن است محدودیت‌های آن مزاحمت‌آور باشند.

چگونه حالت S Mode در ویندوز 10 فعال می شود؟

حالت S مجموعه‌ای از محدودیت‌ها و تنظیماتی است که به طور پیش‌فرض بر روی برخی از دستگاه‌های ویندوزی فعال است، و به این صورت نیست که شما آن را فقط با یک دکمه فعال کنید یا نسخه‌ی جدیدی از ویندوز با حالت S را جداگانه خریداری کنید. بنابراین، هنگامی که به دنبال خرید یک لپتاپ هستید، حتماً قسمت مرتبط با سیستم‌عامل دستگاه را بررسی کنید. ممکن است در مشخصات آن اشاره‌ای به حالت S Mode شده باشد. اگر این گزینه ذکر شده باشد، باید به یاد داشته باشید که لپتاپ با محدودیت‌های مهمی در نصب و اجرای برنامه‌ها روبرو خواهد شد.

چگونه حالت S Mode در ویندوز 10 فعال می شود؟

با توجه به محدودیت‌های حالت S و نزدیک شدن ویندوز ۱۰ به پایان عمر خود، احتمالاً شاهد استفاده بیشتر از این حالت در دستگاه‌هایی با امکانات محدودتر خواهیم بود. از نظر فنی، هنگام نصب ویندوز ۱۰ بر روی لپتاپ یا کامپیوتر، شما می‌توانید نوع حالت را انتخاب کنید. این انتخاب به شما اجازه می‌دهد که بین حالت S و حالت استاندارد یکی را انتخاب کنید، به‌طوری‌که با توجه به نیازهایتان، بهترین تجربه را داشته باشید.

 بیشتر بخوانید: چند ویژگی مهم ویندوز 10 در مقایسه با ویندوز 7

از کجا بفهمیم که ویندوز 10 روی حالت S قرار دارد یا خیر؟

بررسی وضعیت حالت S Mode در ویندوز 10 بسیار آسان است. ابتدا باید به تنظیمات رایانه خود بروید. برای این کار، ابتدا باید منوی Start را باز کنید و سپس به قسمت Settings بروید. سپس، در منوی Settings به بخش Update & Security بروید و از آنجا به بخش Activation بروید. اگر در بخش Windows عبارت Windows 10 [Home/Pro] را مشاهده کردید، به این معناست که ویندوز شما در حالت S Mode قرار دارد. اما اگر عبارت S Mode را در اینجا ندیدید، به این معناست که شما نسخه استاندارد ویندوز ۱۰ را نصب کرده‌اید و حالت S Mode بر روی سیستم شما فعال نیست.

از کجا بفهمیم که ویندوز 10 روی حالت S قرار دارد یا خیر؟

چگونه حالت S Mode را غیرفعال کنیم؟

شرکت مایکروسافت خوشبختانه به شما اجازه می‌دهد که بدون هیچ هزینه‌ای از حالت S Mode خارج شوید. اگر تمایل دارید این حالت را ترک کنید، به مسیر (Settings) >(Update & Security) >(Activation) بروید. در این صفحه، شما یک بخش به نام Switch to Windows 10 [Home/Pro] خواهید دید. زیر این عنوان، روی (Go to Store) کلیک کنید تا به صفحه فروشگاه رسمی مایکروسافت منتقل شوید. این صفحه شما را راهنمایی می‌کند تا از حالت S خارج شوید. گزینه (Get) را انتخاب کنید و سپس تایید کنید. با انجام این مراحل، سیستم شما برای همیشه از حالت S خارج می‌شود. پس از این کار، امکانات کامل ویندوز نسخه هوم یا پرو را تجربه خواهید کرد.

حتما باید توجه داشته باشید که پس از خروج از حالت S، امکان بازگشت به این حالت وجود ندارد. همچنین، اگر شما از ویندوز ۱۰ پرو در حالت S استفاده می‌کنید و به دنبال ارتقاء به ویندوز ۱۱ هستید، ابتدا باید از حالت S خارج شوید. حالت S تنها برای نسخه خانگی ویندوز ۱۱ موجود است. به عبارت دیگر، برای استفاده از حالت S در ویندوز ۱۱، شما حتما باید از نسخه خانگی ویندوز ۱۰ استفاده کرده باشید.

 

تکتاز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *