روش های افزایش سرعت هارد کامپیوتر

افزایش سرعت هارد کامپیوتر

افزایش سرعت هارد کامپیوتر

افزایش سرعت هارد کامپیوتر

یکی از مواردی که بسیاری از افراد به آن اشاره می‌کنند، افزایش سرعت هارد در کامپیوترهاست. هنگامی که حافظه هارد به تدریج پر می‌شود، عملکرد ذخیره و بازیابی اطلاعات آن کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، باز کردن یک پوشه ممکن است مدت زمان طولانی‌تری طول بکشد تا محتویات آن به نمایش درآید. امروزه، در سیستم‌های کامپیوتری از هارد دیسک‌های با ظرفیت بالا استفاده می‌شود، اما حجم عظیمی از اطلاعات و داده‌ها موجود است که به تدریج حافظه دستگاه را پر می‌کند. همچنین، عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث کاهش سرعت هارد می‌شوند.

بیشتر بخوانید : لپ تاپ دل استوک

ذخیره‌سازی‌های مداوم، بدسکتور شدن هارد و حضور بدافزارها از جمله دلایلی هستند که می‌توانند باعث کند شدن عملکرد هارد کامپیوتر شوند. اما پس از آن که سرعت هارد کاهش یافت، چه کاری باید کرد؟ ما در این مطلب چندین روش کاربردی را برای افزایش سرعت هارد با شما به اشتراک می‌گذاریم. اگر با استفاده از این روش‌ها، عملکرد هارد شما بهبود نیافت، برای راهنمایی و حل این موضوع بهتر است با کارشناسان نمایندگی دلیران تماس بگیرید تا شما را در این زمینه یاری کنند.

افزایش سرعت هارد کامپیوتر

استفاده از Disk Cleanup برای افزایش سرعت هارد کامپیوتر

یکی از ویژگی‌هایی که به صورت پیش‌فرض در ویندوز وجود دارد، پاک کردن فایل‌های موقت و غیرضروری است. شما با استفاده از ابزار Disk Cleanup قادر به انجام این کار خواهید بود. برای استفاده و فعال کردن این قابلیت، روی آیکون هارد دیسک در کامپیوتر خود راست‌کلیک و گزینه Properties را انتخاب کنید. بعد از آن، برنامه Disk Cleanup را اجرا کنید. در گام بعدی، برای بهبود عملکرد هارد دیسک، نوع فایل‌هایی که باید حذف شوند را انتخاب و روی دکمه OK کلیک نمایید. برای حذف فایل‌های سیستمی ویندوز نیز می‌توانید از طریق گزینه Clean up system files اقدام نمایید.

پس از انتخاب فایل‌ها، به زبانه More Options بروید و سپس روی دکمه Clean up در زیر قسمت Restore and Shadow Copies کلیک کنید تا فرآیند حذف فایل‌های سیستمی آغاز شود. دقت که تمامی نقاط بازگشت ذخیره شده اخیر ویندوز با این دکمه حذف می شوند. بنابراین، پیش از انجام این کار، از عملکرد درست ویندوز اطمینان حاصل کنید. بدلیل اینکه بعد از اجرای دستور دیسک کلین‌آپ، امکان بازیابی اطلاعات به شکل قبلی وجود ندارد.

حذف فایل های موقت برای افزایش سرعت هارد کامپیوتر

مرورگرهایی مثل کروم، فایرفاکس، و مایکروسافت، فایل‌های موقت بسیاری را ذخیره می‌کنند که ممکن است فضای زیادی را اشغال کنند و همچنین باعث کاهش سرعت هارد دیسک شوند. استفاده از Disk Cleanup می‌تواند به پاکسازی فایل‌های اضافی کمک کند و در افزایش سرعت هارد کامپیوتر نقش مهمی داشته باشد. با این حال، این ابزار قادر به حذف تمامی فایل‌های موقت نیست. به عنوان مثال، Disk Cleanup ویندوز نمی‌تواند حافظه Cache برنامه‌هایی مانند FireFox یا Chrome را پاک کند. بنابراین، توصیه می‌شود برای حذف این فایل‌ها که باعث اشغال فضای معینی از هارد می‌شوند، از نرم‌افزارهای جانبی مانند CCleaner استفاده کنید.

پیشنهاد خواندن: ترفندهای افزایش سرعت لپ تاپ

ساخت بافر اختصاصی برای افزایش سرعت هارد کامپیوتر

یکی از راه‌هایی که می‌توانید از آن استفاده کنید تا سرعت هارد دیسک را در کامپیوتر خود افزایش دهید، ایجاد یک بافر اختصاصی برای هارد است. این کار به شما اجازه می‌دهد تا مقداری از حافظه RAM را به صورت اختصاصی برای هارد دیسک اختصاص دهید و از آن به عنوان یک نوع حافظه موقت استفاده کنید.

برای ایجاد بافر، می‌توانید دستورات زیر را اجرا کنید:

1. برای باز کردن پنجره Run، کلید ترکیبی ویندوز و R را نگه دارید، سپس عبارت sysedit.exe یا system.ini را تایپ کنید و بر روی دکمه OK کلیک کنید.

ساخت بافر اختصاصی برای افزایش سرعت هارد

2. اکنون صفحه ویرایش پیکربندی سیستم (System Configuration Editor) برای شما باز شده است و چندین گزینه‌ در اختیار شما قرار گرفته است. از بین این گزینه‌ها، آنچه که به افزایش سرعت هارد کامپیوتر کمک می‌کند، فایل system.ini است. آن را باز کرده و به دنبال خطی که در آن عبارت «Enh386» نوشته شده است بگردید.

386Enh

3. حالا بعد از این خط، با رعایت بزرگ و کوچک بودن حروف عبارت Irq14=4096 را تایپ کنید.

بعد از ذخیره کردن تغییرات، کامپیوتر را دوباره راه اندازی کنید.

بیشتر بخوانید : تعمیر لپ تاپ دل 

 

 

تکتاز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *