راهنمای نگهداری از تبلت

لپ تاپ دل dell vostro 3501

یک تبلت می‌تواند بسیار کاراتر از یک اسمارت فون عمل کرده و در عین حال وظایف یک کامپیوتر را انجام دهد. تجربه‌ی وب‌گردی، خواندن کتاب، دیدن فیلم و بازی کردن با یک تبلت بزرگ، لذت بخش‌تر از انجام همین کارها با یک اسمارت فون کوچک‌تر است. همچنین تبلت‌ها می‌توانند بسیاری از اپلیکیشن‌های کاربردی را برای شما اجرا کرده و بخشی از وظایف کامپیوترها و لپ تاپ‌ها را برعهده بگیرند.

راهنمای نگهداری از تبلت

لپ تاپ|تبلت|نوت بوک|دسکتاپ|inspiron|latitude|vostro|dell

راهکارهایی برای بهبود عملکرد تبلت

یک دستگاه ضعیف که برای پاسخ به هر دستوری چند لحظه فکر می‌کند و در انجام کارهای مختلف عملکردی کند دارد، بدترین کابوسی است که می‌توان در دنیای تکنولوژی با آن روبه‌رو شد! این مشکل در بین اسمارت فون‌ها، تبلت‌ها، کامپیوترها و لپ تاپ‌ها بسیار رایج است.

برای مثال اگر هارد دیسک کامپیوتر خود را برای مدتی طولانی defrag نکنید، سرعت آن کم می‌شود و اگر روی اسمارت فون خود چندین اپ را به طور همزمان اجرا کنید، احتمال دارد دستگاه شما مدام هنگ کرده و کند شود. تبلت‌ها هم از این مشکلات مستثنی نیستند و اگر به راهنمای نگهداری از تبلت توجه کافی نداشته باشید، در آینده با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهید شد. برای جلوگیری از کاهش عملکرد و کند شدن یک تبلت، باید موارد زیر را رعایت کنید:

خالی کردن فضای تبلت از اپ‌های غیرضروری

اولین و مهم‌ترین نکته در راهنمای نگهداری از تبلت، مدیریت حافظه داخلی و اپ‌های نصب شده روی دستگاه است. به طور قطع می‌توان گفت که از بین اپ‌های نصب شده روی تبلت شما، چندین اپ حداکثر ماهی یک بار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع نبودن این اپ‌ها به کار شما لطمه‌ای وارد نخواهد کرد. پس اگر با مشکل کندی در عملکرد تبلت خود روبه رو هستید، اولین کار مهمی که باید انجام دهید، پاک کردن اپ‌های غیرضروری از روی دستگاه است.

برای این کار در اولین قدم، بازی‌های نصب شده روی دستگاه را تا حد ممکن پاک کنید یا می‌توانید دیتای آن‌ها را در صورت امکان به یک کارت حافظه جانبی انتقال دهید. این کار سرعت تبلت شما را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

همچنین سازندگان تبلت‌های اندرویدی، همراه با محصول خود چندین اپ از پیش نصب شده‌ی اختصاصی را ارائه می‌دهند. متاسفانه در اکثر موارد این اپ‌ها هیچ کاربردی برای کاربران ایرانی نخواهند داشت و در عین حال، بسیاری از این اپ‌ها را نمی توان از تبلت uninstall کرد (مگر اینکه دستگاه خود را روت کرده باشید). پس تا جایی که امکان دارد، اپ‌های اضافی را uninstall کرده و اگر برنامه یا سرویسی uninstall نمی‌شود، از قسمت تنظیمات آن را غیرفعال کنید.

همچنین از بین دو اپ مشابه، اپی که ویژگی‌های کمتری دارد را پاک کنید. به طور مثال، اگر از MX PLAYER استفاده می‌کنید، بهتر است تا دیگر اپ‌های پخش کننده ویدیو مثل KM PLAYER را پاک کنید (یا بالعکس). گاهی استفاده از گوگل کروم برای وب‌گردی کافی است و شما نیازی به نصب کردن مرورگرهای دیگر نخواهید داشت. با این کار فضای حافظه داخلی تبلت شما آزاد شده و سرعت آن افزایش خواهد یافت.

 

راهنمای نگهداری از تبلت

راهنمای نگهداری از تبلت

 

غیرفعال کردن تنظیماتی که جنبه ظاهری و نمایشی دارند

در دومین قدم از راهنمای نگهداری از تبلت پیشنهاد می‌کنیم که تبلت خود را از تجملات دور نگه دارید! البته این پیشنهاد بیشتر مخصوص تبلت‌های قدیمی یا میان رده‌های ارزان قیمت است. افکت‌های تجملی می‌توانند برای یک تبلت معمولی بسیار سنگین باشند. حتی این افکت‌ها گاهی ممکن است منجر به از کار افتادن و هنگ کردن دستگاه در هنگام کار با آن شوند. پس تا حد ممکن، انیمیشن‌ها و دیگر افکت‌های نمایشی را از تنظیمات دستگاه خود غیرفعال کنید.

استفاده از لایو والپیپرها، اسکرین سیور و… برای یک تبلت ضروری نیست. همچنین تا حد ممکن از ویجت‌ها استفاده نکنید.

برای پاک کردن یک ویجت، انگشت خود را روی آن قرار داده و سپس آن را به سوی علامت “حذف” بکشید. برای عوض کردن والپیپر، انگشت خود را در قسمت خالی صفحه اصلی تبلت نگه دارید تا تنظیمات ویجت، والپیپر و… باز شود. یک والپیپر ثابت (یک تصویر ثابت) را از این قسمت انتخاب کنید. در ضمن برای بهبود عملکرد دستگاه خود،transitions  را روی حالت پیش فرض قرار دهید.

 

تمیز کردن صفحه نمایش تبلت

اول از همه، نمایشگر تبلت خود را با یک دستمال تمیز (به همراه مقدار بسیار کمی از مواد پاک کننده یا آب) پاک کنید. نمایشگر بزرگ تبلت‌ها مستعد جذب گرد و خاک و دیگر آلودگی‌ها است. وجود آلودگی روی صفحه نمایش باعث می‌شود تا تاچ اسکرین دستگاه به خوبی به حرکات انگشت دست شما واکنش نشان ندهد و این مشکل می‌تواند واقعا آزاردهنده باشد.

در ادامه‌ی راهنمای نگهداری از تبلت خود، باید صفحه نمایش دستگاه را از وجود اپ‌های اضافی و ویجت‌های مزاحم نیز تمیز کنید. وجود آیکون‌های بسیار زیاد و ویجت‌های تودرتو در صفحه‌ی هوم، می‌تواند عملکرد و سرعت تبلت را تا حدی کاهش دهند.

 

فرمت کردن کارت حافظه جانبی

انجام این کار در یک تبلت یا اسمارت فون، مساوی با defrag کردن هارد دیسک یک کامپیوتر است. بهتر است هر سه ماه یک بار کارت حافظه تبلت خود را فرمت کنید تا از کاهش عملکرد و سرعت دستگاه جلوگیری به عمل آید. البته قبل از فرمت کردن کارت حافظه، باید از اطلاعات درون آن یک نسخه پشتیبان تهیه کرده باشید.

 

بستن اپ‌های فعال در بک‌گراند

پنجمین مورد از راهنمای نگهداری از تبلت، بستن اپ‌های فعال در پس زمینه‌ی دستگاه است. البته پردازنده‌های قدرتمند امروزی توانایی بالایی در اجرای همزمان چندین اپ و عملکردهای Multi-Tasking دارند. ولی در مورد تبلت‌های قدیمی‌تر، باز ماندن اپ‌ها در بک‌گراند باعث کاهش چشمگیر عملکرد دستگاه می‌شود. بنابراین پس از اینکه کارتان با یک برنامه یا بازی تمام شد، آن را به طور کامل بسته و از آن خارج شوید و عملکرد آن را در پس زمینه‌ی دستگاه در حالت فعال باقی نگذارید.

عادت کنید که همیشه عملکرد برنامه‌های بلااستفاده را در تبلت خود متوقف کنید. اگر یادتان می‌رود، یک اپلیکیشن مفید برای بستن تمامی برنامه‌های در حال اجرا دانلود کنید. اپ اندرویدی clean master می‌تواند با تنها یک کلیک تمامی اپلیکیشن‌های فعال در بک‌گراند دستگاه را متوقف کند.

هرچند که امروزه بسیاری از افراد استفاده از اپ‌های Cleaner و Manager را در اسمارت فون‌های امروزی توصیه نمی‌کنند، اما استفاده‌ی درست از برنامه‌ای مثل clean master می‌تواند باعث بهبود چشمگیر عملکرد تبلت اندرویدی شما شود. این اپ یا اپ‌های مشابه قادر هستند تا به طور هوشمند فایل‌های بیهوده را از دستگاه شما پاک کرده و عملکرد آن را بهبود بخشند.

 

استفاده کمتر از اپ‌های سنگین

هر اپلیکیشنی که دانلود می‌کنید دارای اندازه‌ی مشخصی است که باعث پر شدن حافظه داخلی دستگاه شما می‌شود. همچنین اپلیکیشن‌ها را نمی‌توان به کارت حافظه جانبی انتقال داد. پس با توجه به مشخصات فنی و میزان حافظه داخلی تبلت خود، باید بتوانید فضای حافظه‌ی آن را مدیریت کنید. نصب اپ‌ها و بازی‌های سنگین باعث کاهش سرعت تبلت شما خواهد شد.

راهنمای نگهداری از تبلت|دلیران

راهنمای نگهداری از تبلت

خاموش کردن نقشه‌های فعال روی تبلت

به محض باز کردن قفل تبلت، اپلیکیشن Map دستگاه شما به طور اتوماتیک فعال خواهد شد (مخصوصا اگر همیشه به اینترنت متصل باشید). اگر روی تبلت خود GPS داشته باشید که اوضاع بدتر هم می‌شود. به غیر از مصرف زیاد باتری، فعال بودن نقشه باعث کاهش عملکرد دستگاه هم می‌شود. سیستم عامل تبلت برای افزایش عمر باتری، عملکرد تبلت را کاهش می‌دهد.

به روز نگه داشتن سیستم عامل تبلت

همواره از بخش سیستم در تنظیمات تبلت، به دنبال دانلود و نصب آخرین ورژن سیستم عامل و بسته‌های امنیتی گوگل باشید. با این کار می‌توانید مطمئن شوید که باگ‌های نرم افزاری در تبلت اندرویدی شما به حداقل ممکن رسیده‌اند.

 

 

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید⇓

         فیسبوک دلیران   aparat deliran

مدیر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *