اسپیکرهای هوشمند یکی از آن دسته گجتهایی هستند که این روزها از محبوبیت و استقبال بینظیری از سوی کاربران برخوردار شده است.
اسپیکرهای هوشمند
به طور کلی در توصیف وظایف و معرفی اسپیکرهای هوشمند باید گفت که این گجتهای هوشمند به کاربران امکان میدهند تا در صورت داشتن مشغله، وسایل خانگی خود را با دستورهای صوتی کنترل کنند، بهعنوان مثال، از وضعیت آب و هوا و جدیدترین اخبار روز مطلع شوند، تایمر و زنگ هشدار برای خود تنظیم کنند، با دوستان و خانواده خود تماس صوتی برقرار کرده و به مخاطبان موردنظر خود پیام متنی ارسال کنند. همه این کارها بدون دخالت دست کاربر و تنها با ارسال یک پیام و دستور صوتی به اسپیکر هوشمند انجام خواهد گرفت.
کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری اعلام کرده اند که میزان فروش اسپیکرهای هوشمند در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱۲ میلیارد دلار رسیده این در حالیست این رقم در سال ۲۰۱۶ میلادی تنها ۹۰۰ میلیون دلار ثبت و اعلام شده بود.
آنها در این گزارش همچنین پیش بینی کرده اند که بازار فروش این محصولات محبوب و پرطرفدار در سال ۲۰۲۲ میلادی به بالغ بر ۲۷ میلیارد دلار رشد و افزایش پیدا خواهد کرد.
به عقیده بسیاری از تحلیلگران، یکی از اصلی ترین دلایل و عوامل استقبال کاربران و مشتریان از اسپیکرهای هوشمند، تغییر عادات خرید و جستجوهای کاربران در فضای مجازی است. این بدان معناست که بسیاری از افراد با خریداری این محصول دیگر تمایلی به مراجعه حضوری به فروشگاه و یا حتی تایپ و جستجو کردن کالای موردنظر خود در فروشگاههای اینترنتی ندارند بلکه تنها با ارسال یک فرمان صوتی به اسپیکر هوشمند و خانگی خود، تمامی اطلاعات موردنیاز برای خریدای کالای مذکور را دریافت می کنند و در صورت تمایل، به خریداری آنلاین و صوتی آن اقدام خواهند کرد.
بر اساس آمارهای منتشر شده در این گزارش، تعداد افرادی که در ایالات متحده آمریکا در خانه های خود حداقل یک اسپیکر هوشمند دارند، در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۸ درصد بوده و در سال ۲۰۱۹ این رقم به ۷۵ درصد رسیده است.
یکی از بزرگترین تفاوتهای اسپیکرهای هوشمند با سایر اسپیکرهای معمولی همین نام هوشمند آن است و این بدان معناست که با بهره مندی از اتصال به اینترنت قادر است با کارهایی که یک گوشی هوشمند یا رایانه میکند، را تنها با دریافت یک دستور صوتی انجام دهد.
از نخستین، بهترین و بزرگترین تولیدکنندگان و عرضهکنندگان اسپیکرهای هوشمند میتوان به شرکتهای گوگل، آمازون، اپل و مایکروسافت اشاره کرد که البته سایر برندهای فعال در حوزه تکنولوژی نظیر سامسونگ، شیائومی و غیره نیز به طراحی، تولید و عرضه آن پرداخته و درتلاشند تا بتوانند سهم بزرگتری از بازار این گجتهای هوشمند را از آن خود کنند.