آیا اتصال دائم لپ تاب به برق موجب خرابی باتری می شود؟

آیا اتصال دائم لپ تاب به برق موجب خرابی باتری می شود؟

اتصال دائم لپ تاب به برق

اتصال دائم لپ تاب به برق

یکی از مسائل اساسی که بسیاری از کاربران لپ‌تاپ با آن روبرو می‌شوند، مربوط به اتصال دائم لپ تاب به برق است و پرسش این سوال است که آیا این کار برای دستگاه مضر است یا خیر؟ بسیاری از افراد در زمان استفاده از لپ‌تاپ‌های خود، آن را به برق وصل کرده و ساعت‌ها از آنها استفاده می‌کنند، بدون این که پس از شارژ شدن کامل، لپ‌تاپ را از برق جدا کنند. برخی اعتقاد دارند که این اتصال مداوم به شارژ می‌تواند به باتری دستگاه آسیب برساند و باعث کاهش عمر مفید آن شود.

بعضی افراد باور دارند که اتصال دائم لپ تاب به برق می‌تواند به خرابی باتری و آسیب به دستگاه منجر شود. آیا این ادعا واقعاً صحت دارد؟ برای پاسخ به این سوال، به بررسی این موضوع به طور تخصصی می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

آیا اتصال دائم لپ تاپ به برق درست است یا غلط؟
اتصال دائم لپ تاب به برق

اتصال دائم لپ تاپ به برق در باتری های لیتیومی چگونه است؟

در ابتدا، باید به ساختار باتری‌های استفاده شده در لپ‌تاپ‌ها اشاره کنیم. در اکثر لپ‌تاپ‌های جدید، از باتری‌های لیتیوم یونی یا لیتیوم پلیمری استفاده می‌شود. ساختار این نوع باتری‌ها به گونه‌ای است که نه می‌توان آن‌ها را بیش از حد شارژ کرد و نه می‌توان برای آن‌ها محدودیتی در چرخه‌های شارژ شدن در نظر گرفت.

در واقع، زمانی که لپ‌تاپ به طور مداوم به برق وصل است، باتری در این دستگاه‌ها به طور کامل شارژ می‌شود و هنگامی که شارژ آن به صد درصد می‌رسد، به طور خودکار از مدار داخلی خارج و دیگر ولتاژی به آن وارد نمی‌شود. بنابراین، زمانی که برق ورودی به لپ‌تاپ وارد می‌شود، به جای شارژ باتری، لپ‌تاپ مستقیماً از منبع تغذیه برق استفاده می‌کند. ساختمان این باتری‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که اتصال دائم لپ تاب به برق، به باتری آن آسیب نمی‌رساند. بنابراین، این باتری‌ها می‌توانند بدون کاهش ظرفیت، چرخه‌های شارژ متعددی را تجربه کنند.

تاثیر چرخه های شارژ لپ تاپ بر سلامت باتری چگونه است؟

حتماً افرادی را دیده‌اید که باتری لپ‌تاپ خود را خارج کرده و به طور کلی از آن استفاده نمی‌کنند. این افراد دائماً لپ‌تاپ را به برق وصل می‌کنند و از وجود باتری غافل می‌شوند. باید بدانید که چرخه‌های شارژ تأثیر بسیار زیادی بر وضعیت باتری و عمر مفید این قطعه دارند. کارشناسان تعمیر لپ‌تاپ به کاربران توصیه می‌کنند که به هیچ عنوان باتری را به طور کلی کنار نگذارند.

وقتی باتری لپ تاپ به‌صورت مداوم شارژ و دشارژ می‌شود، عمر این قطعه افزایش می‌یابد و درصد خرابی آن کاهش می‌یابد. این امر نشان دهنده اهمیت استفاده منظم از باتری و مراقبت درست از آن است. به عبارت دیگر، اتصال دائم لپ تاب به برق و عدم شارژ و دشارژ متناوب باتری می‌تواند منجر به کاهش کارایی و عمر مفید این قطعه شود. این مسئله ممکن است یکی از دلایلی باشد که امروزه کمتر شاهد تولید لپ تاپ‌هایی با باتری جداگانه هستیم.

قبل از اینکه شارژ لپ‌تاپ به 100 درصد برسد، بهتر است آن را از برق جدا کنید. این کار می‌تواند به افزایش طول عمر مفید باتری کمک کند، به‌ویژه اگر می‌خواهید باتری لپ‌تاپ خود را در طولانی‌مدت حفظ کنید و از تعمیر یا تعویض زود به زود آن جلوگیری کنید. بهتر است این توصیه را جدی بگیرید.

بهترین روش برای شارژ کردن باتری لپ تاپ چیست؟

تاثیر چرخه های شارژ لپ تاپ
اتصال دائم لپ تاب به برق

در دستورالعملی که برای شارژ صحیح لپ تاپ توصیه می‌شود، به جای اتصال دائم لپ تاب به برق، توصیه می‌شود که در زمان استفاده، شارژ دستگاه را در بازه‌ی 40 تا 80 درصد نگه دارید. از این رو، زمانی که شارژ به 40 درصد می‌رسد، آن را به برق متصل کنید و بلافاصله پس از رسیدن به 80 درصد، آن را از برق جدا کنید. رعایت این نکته به صورت مداوم نه تنها باعث افزایش عمر باتری و کاهش تعداد چرخه‌های شارژ باتری می‌شود، بلکه کارکرد لپ تاپ نیز بهبود می‌یابد.

اما اجرای چنین پروتکلی برای شارژ دستگاه به‌طور مداوم مشکلاتی ایجاد می‌کند. اغلب کاربران نمی‌توانند زمان دقیقی که لپ‌تاپ آن‌ها از ۸۰ درصد به پایین و از ۴۰ درصد به بالا شارژ می‌گیرد را متوجه شوند. بنابراین، اغلب اتفاق می‌افتد که لپ‌تاپ به‌طور مداوم به شارژ متصل باشد. بهتر است به این نکته توجه کنیم که هر چقدر بتوان تعداد بارهایی که باتری شما نیاز به شارژ دارد را کاهش داد، عملکرد باتری نیز بهبود خواهد یافت. بنابراین، بهتر است در برخی روزها مستقیما از باتری استفاده کنید و در برخی مواقع دیگر از اتصال دستگاه به برق استفاده نمایید. با ایجاد این تعادل، میتوانید بهترین عملکرد ممکن از باتری لپ‌تاپ خود را به دست آورید.

بیشتر بخوانید : تعمیرات لپ تاپ دل

داغ شدن لپ تاپ بر اثر اتصال دائم به برق

اگرچه اتصال دائم لپ تاب به برق به خودی خود آسیب زننده نیست، اما این عمل می‌تواند دمای دستگاه را افزایش دهد و بر روی عمر باتری تأثیر بگذارد. حرارت به عنوان مهم‌ترین عامل، می‌تواند باعث کاهش طول عمر باتری لپ‌تاپ شود. به همین دلیل، وصل بودن همیشگی دستگاه به برق ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. معمولاً بعد از این که باتری به 100 درصد شارژ می‌رسد، جریان برق به دستگاه مستقیماً قطع می‌شود و به‌جای آن به منبع تغذیه متصل می‌شود. این عمل باعث افزایش حرارت دستگاه می‌شود و در طولانی‌مدت ممکن است به باتری آسیب برساند.

داغ شدن لپ تاپ بر اثر اتصال دائم به برق
اتصال دائم لپ تاب به برق

راه های پیشگیری از صدمات ناشی از اتصال دائم لپ تاپ به برق

اگر تصمیم گرفته‌اید که لپ‌تاپ خود را به طور دائمی به برق متصل نگه دارید یا به هر دلیل دیگری مجبور به این کار هستید، می‌توانید با رعایت موارد زیر، عمر باتری را بیشتر کرده و آسیب دیدگی‌های آن را کاهش دهید:

  • بهتر است هرچند وقت یک بار باتری را کالیبره کرده و به آن اجازه دهید چند چرخه شارژ را طی کند.
  • لپ‌تاپ را روی بالش، پتو یا سطوح نرم به هیچ وجه قرار ندهید.
  • اگر می خواهید مدت زیادی از لپ تاپ استفاده نکنید، درصورت امکان باتری آن را خارج کنید یا اینکه گاهی اوقات آن را شارژ کنید.
  • لپ تاپ را در دمای بسیار گرم یا بسیار سرد قرار ندهید.
  • برای افزایش عمر باتری، نور صفحه‌کلید را کاهش دهید و تنظیمات اسلیپ و روشنایی صفحه‌نمایش را به مقدار کمتری تنظیم کنید.
  • اگر حرارت لپ تاپ خیلی بالا رفته است، با آن بازی نکنید و حتی الامکان، چند دقیقه‌ای آن را از برق جدا کنید.
  • دستگاه‌های اکسترنال مانند فلش، هارد اکسترنال و … را در صورتی که به آنها نیاز ندارید از لپ تاپ جدا کنید.
  • از تمیز کردن میزتان غافل نشوید تا آلودگی کمتری وارد منافذ لپ‌تاپ شود.

 

تکتاز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *